Συναισθηματική νοημοσύνη

Πόσο υπέροχος είναι ο ανθρώπινος εγκέφαλος! Πόσο τέλειος και πόσα πράγματα μπορεί να κάνει. Έχετε αναρωτηθεί γιατί άνθρωποι με υψηλό δείκτη νοημοσύνης δεν τα έχουν πάει και πολύ καλά στη ζωή τους γενικότερα, ενώ άνθρωποι με μέτριο είναι πιο ευτυχισμένοι και πιο καλά επαγγελματικά? Μα γιατί ο δείκτης νοημοσύνης αποτελεί το 20% της επιτυχίας μας και το υπόλοιπο η συναισθηματιή νοημοσύνη. Τα συναισθήματα αποτελούν ψυχωσωματικές εκφράσεις και βιολογικές αντιδράσεις του σώματος. Κάθε φορά που γεννιέται ένα συναίσθημα, το σώμα μας αντιδρά σε αυτό αναλόγως. Τα συναισθήματα είναι προτροπές για δράση. Συναίσθημα- Emotion- motion- κίνηση.

Είναι η κινητήρια δύναμη που μας οδεύει να δράσουμε.

Πάμε να δούμε κάποια πράγματα από την αρχή για να καταλάβουμε.

Ο εγκέφαλος αναπτύχθηκε μέσα στους αιώνες από κάτω προς τα πάνω, από την βάση του αυχένα και λέγεται “εγκεφαλικό στέλεχος”. Ελέγχει πολλά…ρυθμίζει την αναπνοή, τον μεταβολισμό, ενώ ελέγχει και στερεότυπες αντιδράσεις και κινήσεις.

Λίγο πιο πάνω περίπου στο μέσο του κεφαλιού πάνω από το εγκεφαλικό στέλεχος δημιουργήθηκε ο “σκεπτόμενος εγκέφαλος” ή “νεοφλοιός”. Ανάμεσα σ αυτά τα δύο υπάρχει ένα κομμάτι, που λέγεται “αμυγδαλή” και έχει σχήμα αμύγδαλου…εκεί “κατοικούν”όλα μας τα συναισθήματα. Αν αυτό αφαιρεθεί ο άνθρωπος θα είναι σαν μηχανή, χωρίς συναισθήματα και χωρίς το αίσθημα του φόβου.

Η συναισθηματική νοημοσύνη, έχει πολύ μεγάλο ρόλο στη ζωή μας και οι άνθρωποι που την έχουν ανεπτυγμένη, μπορούν να αντιμετωπίζουν τα πάντα διαφορετικά.

Βοηθά να βρίσκεις κίνητρα για τον εαυτό σου, να αντιμετωπίζεις τις απογοητεύσεις, να ελέγχεις την παρόρμηση και να χαλιναγωγείς την ανυπομονησία σου κάνοντας σωστά βήματα. Να ρυθμίζεις την διάθεσή σου, να έχεις ενσυναίσθηση και ελπίδα, να αισθάνεσαι τους γύρω σου, να έχεις καλή διάθεση με τους ανθρώπους και την ζωή σου γενικότερα. Οι άνθρωποι αυτοί δημιουργούν κατάλληλο πεδίο στον εγκέφαλο , είναι χαρούμενοι και προσελκύουν τα καλά, χωρίς να απογοητεύονται όταν κάτι δεν πάει καλά.

Οι βασικές αρχές με βάση το βιβλίο του Daniel Goleman “emotion intelligence” είναι οι εξής…

  1. Γνώση των συναισθημάτων μου( αυτοεπίγνωση)…. Να ξέρεις ανά πάσα στιγμή αν αυτό που νιώθεις μπορεί να σε οδηγήσει σε λαθος αντιμετώπιση και να το αλλάξεις. Για παράδειγμα, να πεις λόγια που θα μετανιώσεις πάνω στον θυμό σου. Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη συναισθηματική νοημοσύνη δεν θυμώνουν.
  2. Έλεγχος συναισθημάτων…΄Διατηρούμε υπό έλεγχο τα αρνητικά συναισθήματα.
  3. Εξερεύνηση κινήτρων…Έρευνες σε ανθρώπους που έκαναν μεγάλη καριέρα, αθλητές μουσικούς κλπ έδειξαν πως πάντα βάζουν έναν στόχο τελειώνοντας τον προηγούμενο και τον κυνηγούν. Η αισιοδοξία είναι το συναίσθημα πως όλα θα πάνε καλά παρά τις δυσκολίες, οπότε σε κρατά σταθερό στον στόχο.
  4. Αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων…Πόσο σημαντικό να κατανοείς και να μπαίνεις στην θέση του άλλου. Δηλαδή ενσυναίσθηση. Όσο πιο ανοιχτός είσαι στα δικά σου συναισθήματα, τόσο περοσσότερο νιώθεις και καταλαβαίνεις τα συναισθήματα των άλλων.
  5. Χειρισμός των σχέσεων…Οι άνθρωποι αυτοί ξέρουν να αντιμετωπίζουν σωστά κάθε ανθρώπινη σχέση με τον καλύτερο τρόπο και πάντα “λάμπουν”.

Η στάση ζωής προκύπτει από τα συναισθήματά μας, κανείς δεν πήγε μπροτά με γκρίνια και απαισιοδοξία. Είναι κάτι που μπορεί να εξελιχθεί και να “δουλευτεί”. Οι αλλαγές στην καθημερινότητα με την ανάλογη στάση ζωής είναι μαγική. Ο εγκέφαλος είναι ένα υπέροχο, ολοκληρωμένο εργαλείο με απεριόριστες δυνατότητες!